Att jobba hemifrån under corona: för- och nackdelar

At arbejde hjemmefra under coronaen: fordele og ulemper

I de senere år er kontorerne hurtigt blevet indrettet med hæv- og sænkbare borde og andre produkter, så folk kan arbejde sundt. På grund af coronaen er mange blevet tvunget til at arbejde hjemmefra. At arbejde hjemmefra har sine fordele og ulemper.

I de senere år er kontorerne hurtigt blevet indrettet med hæv- og sænkbare borde og andre produkter, så folk kan arbejde sundt.

På grund af coronaen er mange blevet tvunget til at arbejde hjemmefra. At arbejde hjemmefra har sine fordele og ulemper.

Jobba hemifrån

I foråret 2020 blev der gennemført en undersøgelse blandt mere end hundrede hjemmehjælpere.

Denne tilfældige gruppe af hjemmehjælpere blev spurgt om fordele og ulemper ved at arbejde hjemmefra.

De blev spurgt om indretningen af arbejdspladsen, forekomsten af arbejdsrelaterede klager, produktivitet og pauseadfærd.

Dette betød altid en sammenligning mellem at arbejde hjemmefra og arbejde på kontoret.

jobba hemifrån har sina nackdelar och fördelar.jpg

Folk ser både fordele og ulemper ved at arbejde hjemmefra.

At arbejde hjemmefra giver flere fordele.

Undersøgelsen viste, at respondenterne ser den ikke-eksisterende rejsetid som den største fordel ved at arbejde hjemmefra.

De oplever også mere fleksibilitet og frihed til at organisere deres arbejdsdag.

Mange respondenter oplever mere fred og ro i hjemmet og færre distraktioner (især fra kolleger).

Endelig sagde de, at de oplevede mere tryghed derhjemme på grund af coronavirus.

Desværre er der også ulemper ved at arbejde hjemmefra.

Undersøgelsen viser, at mange respondenter er distraheret i hjemmet i løbet af arbejdsdagen (især dem med børn).

De ser også en ulempe ved, at der bliver færre sociale kontakter med kolleger.

At diskutere ansigt til ansigt eller indhente det sammen i en pause er ikke en mulighed i øjeblikket.

Endelig er en stor ulempe, at arbejdspladsen i hjemmet ikke er ergonomisk indrettet.

Mere end 40 procent er mere produktive derhjemme end på kontoret.

Mere end 40 procent af de adspurgte sagde, at de var mere produktive derhjemme end på kontoret, mens 27 procent sagde, at de var mere produktive på kontoret.

Resten af respondenterne oplevede ingen forskel overhovedet.

Mer än 40 procent är mer produktiva hemma än på kontoret.

Mere fleksibilitet og frihed derhjemme, men færre pauser.

De fleste respondenter sagde, at de oplevede mere fleksibilitet og frihed derhjemme.

Undersøgelsen viste dog, at der i gennemsnit er færre pauser i hjemmet i løbet af arbejdsdagen end på kontoret.

Både på kontoret og derhjemme holder kun 50 procent frokostpause.

Medarbejderne holder også få mikropauser. Det er de korte livsvigtige pauser (mikropauser), der skal til for at holde kroppens blodgennemstrømning i gang.

Det gælder både i hjemmet og på kontoret.

Kun 5 procent af de adspurgte holder en kort pause hvert 10. minut for at ændre deres holdning i et stykke tid.

Fler fysiska besvär hemma än på kontoret

Flere fysiske lidelser i hjemmet.

Mere end 24 procent af de adspurgte sagde, at de havde regelmæssige til altid arbejdsrelaterede fysiske lidelser i hjemmet: i nakke, skuldre, ryg, arme, håndled, hænder eller havde hovedpine.

På kontoret er det mindre end 9 procent! Gruppen af hushjælp uden klager er kun 20 procent.

Stadig en vis opmærksomhed på ergonomi derhjemme.

På spørgsmålet om ergonomiske møbler og produkter i hjemmet havde kun 3,5 procent af de adspurgte deres skærm i øjenhøjde.

Det betyder, at næsten alle holder hovedet i en unaturlig stilling, når de arbejder hjemmefra.

Konstant at kigge ned kan være meget stressende for nakken og kan forårsage nakkesmerter eller hovedpine.

De fleste respondenter angav, at kontorarbejdspladsen er bedre rustet end hjemmearbejdspladsen.

For eksempel har mindre end 50 % en justerbar kontorstol derhjemme, mens knap 85 % har en god kontorstol.

Som svar på spørgsmålet "Hvad mangler der for at kunne arbejde ordentligt (ergonomisk) derhjemme?" sagde, at de fleste respondenter sagde, at de ønskede ergonomiske møbler til at arbejde hjemmefra.

Mange respondenter ser også en skærmbooster (som en bærbar stand) som et nødvendigt supplement til hjemmearbejdspladsen.

Ergonomi på hemmakontoret

Sundt arbejde med en ergonomisk hjemmearbejdsplads.

Forskning viser, at folk oplever væsentligt mere fysisk ubehag nu, når de arbejder hjemmefra.

Her spiller især manglen på en ergonomisk arbejdsplads en vigtig rolle.

En ergonomisk designet arbejdsplads stimulerer mennesker til naturligt at tilpasse sig en god arbejdsstilling og hjælper dem dermed til at arbejde sundt.

Tips til en sund arbejdsplads i hjemmet.

  • ha sdød for din krop. Brug hele stolens sæde, med ryggen aflastet af ryglænet. Lad dine underarme støtte dig, mens dine skuldre er afslappede. Hvil dine underarme på stolens armlæn eller på skrivebordet, mens dine skuldre er afslappede.

 

  • Arbejd i oprejst stilling. Placer skærmen direkte foran kroppen og placer den øverste del af skærmen i øjenhøjde. Brug en bærbar hæver og placer papirdokumenter mellem tastaturet og skærmen.

 

  • Prøv at undgå at strække unødigt. Placer tastaturet og musen tæt på din krop, og placer også telefonen inden for rækkevidde.

 

  • Undgå små gentagne bevægelser. At skrive er sundere end at bruge en mus, så brug så mange tastaturgenveje som muligt. Flyt musen fra hele armen i stedet for håndleddet. Brug et separat tastatur og mus, når du arbejder med den bærbare computer.

 

  • Hold små pauser og bevæg dig. Begræns antallet af timers skærmarbejde og hold regelmæssige (mikro) pauser. Det anbefales at ændre din holdning hvert 10. minut og slappe af / strække musklerne. Skift regelmæssigt at sidde og stå.

 

Denne undersøgelse blev offentliggjort den 24. april 2020 på Arbos hjemmeside online

 

Vi har et bredt udvalg af ergonomiske produkter, der egner sig godt til både kontor og hjem.