höj och sänkbart skrivbord

Fordele ved et højdejusterbart skrivebord

Lär dig fördelarna om varför man ska använda ett höj- och sänkbart skrivbord.

At sidde for meget er noget, der er direkte sundhedsskadeligt.

Selvom der er tidspunkter, hvor vi gerne vil sidde ned, kan det nogle gange være lidt for meget af det gode.

At sidde for meget har været forbundet med en masse sundhedsproblemer såsom diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

Dette er noget, der kan være virkelig problematisk for kontormedarbejdere, der sidder ned hele dagen.

Heldigvis er højdejusterbare skriveborde noget, der bliver mere almindeligt både på arbejdspladser og i hjemmet.

I dette indlæg ser vi derfor nærmere på fordelene ved et højdejusterbart skrivebord.

Fördelar med ett höj- och sänkbart skrivbord

Hvad er et højdejusterbart skrivebord?

Et højdejusterbart skrivebord er et, der giver brugeren mulighed for at skifte mellem siddende og stående ved at kunne sænke eller hæve arbejdsplatformen.

Generelt menes det, at brugerne ved at kunne veksle siddende og stående kan variere deres kropsstilling oftere.

Hvis du vælger at bruge et justerbart skrivebord, skal du huske, at korrekt ergonomisk opsætning er meget vigtig.

Det er vigtigt at sikre sig, at skrivebordet opfylder brugerens behov både når det er indstillet til stående og siddende brug.

Tips til korrekt siddeergonomi

  • Hænder, håndled og underarme er lige, på linje og omtrent parallelt med gulvet.
  • Hovedet er lige op eller let bøjet fremad
  • Opretstående eller lige rygsøjle.
  • Skuldrene er afslappede og overarmene hænger normalt ved siden af kroppen.
  • Albuerne forbliver tæt på kroppen og bøjer mellem 90 og 120 grader.
  • Ingen vridning af overkroppen.
  • Blikket er mellem vandret og 35 grader under vandret (dvs. når du ser på skærmen, er skærmen i øjenhøjde eller lidt under øjenhøjde).

Tips til korrekt stående ergonomi

  • Højden på arbejdsplatformen er cirka ved din stående albueposition (f.eks. er dine arme i samme position, som de ville være, hvis du sad).
  • Tastaturet og musen er indstillet til samme position, som når du sidder.
  • Højden på skærmen skal stadig være mellem vandret og 35 grader under.
  • Bær støttende sko eller brug en ståmåtte, hvis det er nødvendigt.
  • Brug en fodstøtte, når du står for at hjælpe med at flytte din vægt efter behov, eller flyt din vægt fra ben til ben af og til.

Tips för korrekt sittande och stående ergonomi

Reducerer risikoen for rygsmerter og understøtter holdningen

Brug af et justerbart skrivebord med den rette ergonomi kan hjælpe dig med at få en god holdning ved computeren.

Den øverste del af skærmen skal være i øjenhøjde, ca. 50-80 cm fra dit ansigt.

Du kan med fordel vinkle skærmen, så du ser vinkelret på skærmen.

Dine albuer skal bøjes i en vinkel på omkring 90 grader i en højde, hvor dine hænder kan placeres komfortabelt på tastaturet på en afslappet måde.

Hvis du står regelmæssigt, vil den korrekte holdningsstilling begynde at blive en selvfølge og vil ikke give den kompression på din rygsøjle, som det at sidde kan gøre.

At sidde i længere perioder kan lægge pres på din ryg og diske, hvilket fører til ubehag i din ryg, skuldre og nakke.

Ligesom dårlig kropsholdning kan rygsmerter skyldes at sidde, men det er ikke noget, man skal leve med eller acceptere som en del af jobbet.

Hvis du har en komfortabel stol designet med ryg- og lændestøtte og skiftevis med ståperioder, er forholdene gode til at forebygge eventuelle rygsmerter forårsaget af for meget siddende.

bränn kalorier vid datorn

Forbrænd kalorier, mens du træner

Når du arbejder på et kontor, er det nemt at få det, man kalder en stillesiddende livsstil.

Du sidder ned hele dagen på arbejde, du sætter dig på vej til og fra arbejde, og du sidder sikkert også om aftenen.

Selvom du bestiller et par fitnessbesøg i løbet af ugen, kan det være svært at forbrænde nok kalorier til at modvirke alt siddende.

Når du står op, forbrænder du fra 100-200 kalorier i timen passivt.

Den nøjagtige mængde afhænger af din alder, dit køn og din kropssammensætning.

Når du sætter dig ned, forbrænder du i stedet mellem 60-100 kalorier i timen.

Så du kan ofte fordoble antallet af forbrændte kalorier uden selv at anstrenge dig for meget.

Det er også værd at bemærke, at man ofte bliver inspireret til at bevæge sig mere, når man rejser sig, end når man sætter sig.

Selvom du står stille ved skrivebordet, når du arbejder, er det almindeligt, at du ubevidst bevæger dine fødder eller krop betydeligt mere, end hvis du sidder ned.

Du kan gå på stedet eller gestikulere mere med dine hænder, når du taler.

Selvom det ofte er små bevægelser, vil disse i det lange løb resultere i yderligere forbrændte kalorier.

Mer produktivitet på jobbet

Forbedret produktivitet

En fælles bekymring blandt dem, der er interesseret i et elektrisk skrivebord, er evnen til at udføre daglige opgaver såsom at skrive eller besvare telefonopkald.

Det kan tage lidt tid at vænne sig til at arbejde stående, men der har ikke været nogen negativ indvirkning på daglige aktiviteter rapporteret af dem, der bruger højdejusterbare skriveborde.

Stigningen i humør og energi, såvel som faldet i ryg-, skulder- og nakkesmerter, vil sandsynligvis forbedre produktiviteten og mental årvågenhed.

Når kroppen som helhed er i bedre form, fungerer den mere effektivt, og det kan med rimelighed forventes, at det igen vil øge produktiviteten.

At stå op og arbejde betyder normalt et lille energiboost.

Dette gør det fantastisk at have et højdejusterbart skrivebord, når du mærker, at din energi begynder at svigte.

Justerbart skrivbord

Et justerbart skrivebord giver fleksibilitet på arbejdspladsen

Fleksibilitet er noget, som de fleste arbejdspladser kunne have mere af.

Ved at bruge justerbare skriveborde er der stor fleksibilitet.

Folk, der foretrækker at stå op i længere perioder, kan vælge at gøre det.

Hvis du føler dig træt, kan du stå op og arbejde et stykke tid for at få energien tilbage.

Selvom der findes ståborde, der ikke er justerbare, mangler disse den fleksibilitet, som højdejusterbare skriveborde har at tilbyde.

At kunne variere deres stilling i løbet af arbejdsdagen er noget, som de fleste ser positivt på.

Selvom du måske foretrækker at sidde ned i dag, kan du få en følelse i morgen og foretrækker at stå meget op.

At kunne vælge at gøre det er noget, der tager arbejdspladsen til et helt nyt niveau.

Ergofunk Smart, 2-motorigt skrivbord

Fordelen ved et justerbart skrivebord med flere motorer

Vidste du, at nogle justerbare skriveborde bruger forskellige antal motorer?

Dette giver en øget eller mindsket løftekraft men har også betydning for selve skrivebordets design.

Skriveborde, der kun har én motor, har ofte bjælker mellem de forskellige ben for at hjælpe med at tilbyde ekstra løft.

Vælger du et højdejusterbart skrivebord med flere motorer, er disse bjælker ikke længere nødvendige, og dit skrivebord får et mere minimalistisk udtryk.

Det er selvfølgelig en smagssag, men skriveborde med flere motorer har også en stærkere løftekraft, hvilket giver en højere vægtkapacitet.

Tips til at komme i gang med dit højdejusterbare skrivebord

I starten kan det være svært at komme i gang med brugen af skrivebordet.

I løbet af den første dag eller to vil du med glæde forsøge at hæve og sænke skrivebordet for at finde den optimale indstilling.

Men efter at denne nyfundne iver har lagt sig, er der stor risiko for, at du glemmer at bruge de forskellige højdeindstillinger.

Som så meget andet i livet, handler det simpelthen om at få en vane.

Et glimrende tip er at bruge en såkaldt stand-hour eller en anden tidsbestemt regel, når du står op og arbejder.

Dette forhindrer dig i at sidde ned hele dagen, og det er også en glimrende påmindelse om at bruge funktionen på dit justerbare skrivebord.

Det er populært at stå op en time før frokost, for eksempel, eller at stå op måske 15 minutter hver anden time.

Du skal blot vælge noget, der passer til dig og din arbejdssituation.

Höj och sänkbart skrivbord

Ofte stillede spørgsmål og svar om højdejusterbare skriveborde

Hvor nemt er det at montere et højdejusterbart skrivebord?

Det kommer an på hvilken model du vælger at købe. Generelt er instruktionerne meget gode, og så længe du følger dem, er det normalt ikke for kompliceret at samle dem. Det kan også være en god idé at have en ven eller kollega med, når du samler dit skrivebord for at gøre det nemmere.

Hvor meget vægt kan et højdejusterbart skrivebord have?

Vægtkapaciteten varierer mellem forskellige modeller. Normalt har mindre højdejusterbare skriveborde lavere vægtkapacitet end større skriveborde. Imidlertid har størstedelen af højdejusterbare skriveborde en vægtkapacitet på 80 kg og derover.

Hvordan påvirker et justerbart skrivebord ledninger?

Den største forskel er, at du skal sikre dig, at kablerne er lange nok, selv når bordet er i hævet position. Du kan også købe en kabelbakke for at sørge for at skjule kabler og eventuelle el-bokse meget effektivt for et rent resultat.

Hvorfor bruger folk højdejusterbare skriveborde?

Årsagerne til, at folk vælger at bruge højdejusterbare skriveborde, varierer fra person til person. Men mange vælger at bruge dem på grund af sundhedsmæssige fordele, eller for den forbedrede ydeevne og årvågenhed, de oplever ved at stå op og arbejde.

Se vores udvalg af højdejusterbare skriveborde herunder: 

Komplet hæve og sænke skrivebord

Hæv og sænk stativ (uden bordplade)

Bordplader